Leerlingen op onze school
De kinderen die op onze school zitten hebben moeite met het volgen van het programma van de reguliere basisschool. De problemen die zij ervaren zijn zeer uiteenlopend van aard. Bijna altijd is er sprake van achterstanden bij het leren. Daarnaast komen ook veelvuldig problemen voor bij de werkhouding, het taakgedrag en bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. De capaciteiten van het kind kunnen ook een rol spelen bij de verwijzing. Zelden is er sprake van maar één probleem. Het is meestal een combinatie van diverse probleemgebieden samen.

Missie en visie
We willen onze leerlingen:
LEREN LEREN EN …
LEREN (SAMEN) LEVEN
We streven ernaar dat de leerlingen:
- zich maximaal kunnen ontplooien, overeenkomstig hun capaciteiten (ik kan het);
- uitgroeien tot persoonlijkheden die vertrouwen in zichzelf hebben en in staat zijn tot zelfstandig handelen en oordelen (ik kan het zelf) en daardoor;
- uitgroeien tot goed functionerende leden van de maatschappij (samen met anderen).
Om het bovenstaande te realiseren willen wij onze leerlingen de mogelijkheid bieden zichzelf (opnieuw) te bewijzen. Daarbij is het noodzakelijk aan te sluiten bij wat de kinderen al kennen en kunnen in plaats van te kijken naar hun tekortkomingen.
Merkbelofte
Kansrijk leren voor iedereen
Wij bieden onderwijs aan kinderen bij wie de ontwikkeling op de basisschool niet volgens verwachting verloopt. Gedurende korte of langere tijd bieden wij hen onderwijs aan dat is afgestemd op het te verwachten ontwikkelingsniveau. Een goed pedagogisch klimaat en afgestemd onderwijs vinden wij essentieel om de kinderen zich kansrijk te laten ontwikkelen.
Waardes
De waardes zijn op de volgende manier uitgewerkt:
Dit zijn wij. Professioneel.
Ons team ontwikkelt zich voortdurend op het gebied van onderwijs op maat
Dit zijn wij. Betrokken.
Betrokken op de kinderen, de ouders en elkaar.
Dit zijn wij. Verwachtingsvol.
Voor ieder kind stellen we ambitieuze doelen op.
Dit zijn wij. Samen sterker.
Samen met het kind en de ouders maken we ons als team sterk om het kind zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen.
Dit zijn wij. Passend wijzer.
Op een bij het kind passende manier laten we ieder kind groeien.
Kwaliteit
Op de Van der Puttschool werken we voortdurend aan kwaliteitsverbetering. Dat merkt u aan onze hedendaagse methoden, de bekwame medewerkers, het goede leerlingvolgsysteem en onze continue schoolontwikkeling.
Onze leerlingen komen naar onze school omdat een reguliere basisschool niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeftes van deze leerlingen. Dat betekent dat wij als team ons voortdurend afvragen wat hebben de leerlingen van ons nodig en hoe kunnen wij wel aan de ondersteuningsbehoeftes voldoen.
Wij monitoren de kwaliteit van ons onderwijs en maken ontwikkelplannen door onder andere:
- Jaarlijks analyses van de toetsen, doorstoomtoets en uitstroomgegevens te maken
- Tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek bij medewerkers, leerlingen en ouders af te nemen
- Vierjaarlijks een audit te laten doen
- Vierjaarlijks een visitatie te laten doen
In ons Schoolvenster leest u meer over onze resultaten. De basisgegevens komen van DUO en de Inspectie. Zo staan wij op de kaart.